749 - reko 751, 752
Prakticky stejně jako řada 750 vznikla v druhé polovině roku 1992 v LD Jihlava řada 749 přestavbou z lokomotivy 751 039 na elektrické vytápění vlaku. V roce 1993 pak vzniklo u ČD dilema, zda pro doplnění potřebného počtu motorových lokomotiv s elektrickým topením pokračovat s přestavbami pouze u řady 750 nebo zda přestavět i starší lokomotivy 751 na řadu 749. Na základně porovnávacích měření a rozborů bylo nakonec rozhodnuto upravit na elektrické topení vedle řady 753 i lokomotivy 751, popřípadě 752. Po zvážení počtu rozpracovaných strojů 750 s ohledem na další výhled nasazení lokomotiv v osobní dopravě byly přiobjednány soupravy pouze pro řady 749 do celkového počtu šedesáti lokomotiv. Dériové přestavby na řadu 749 se rozběhly v létě 1994 a podílela se na nich kromě ŽOS Česká Třebová i depa České Budějovice, Jihlava, Veselí nad Moravou a Šumperk. V rámci rekonstrukce je místo původního PG 500 vložen mezi trakční dynamo a kompresor topný alternátor TA 415, topný rozvaděč je uložen za původním hlavním rozvaděčem. Současně byl vystužen hlavní rám a doplněny topné kabely včetně dosazení topných zásuvek na čela lokomotivy.
Na řadu 749 bylo přestavěno 34 strojů 751 které dostaly řadové označení 749 přo zachování původních inventárních čísel a 26 lokomotiv 752, které obdržely nová inventární čísla od 240 výše. U většího počtu lokomotiv 749 je provedena náhrada původních závěsek pryžokovovými lamelami. Lokomotiva 749 265 dostala inovovaný motor K 6 S 310 DR, nastavený na výkon 1215 kW.
Technické údaje:
rekonstrukce: ČD, Tb
rok rekonstrukce: 1992 - 1996
výkon: 1103 kW
max. rychlost: 100 km/h
hmotnost: 75 t
749 224 se připravuje na svůj (dnes již zrušený) rychlík do Berouna v Rakovnícké žst. 21.4.07
751 (T 478.1)
Na základě potřeby traťové motorové lokomotivy pro osobní dopravu u ČSD byla v první polovině šedesátých let vyvinuta v ČKD řada T478.1. Lokomotiva je skříňová s dvěma koncovými kabinami strojvedoucího, elektrickým stejnosměrným přenosem výkonu a parní vytápění vlakových souprav. Za přední kabinou je umístěn rozvaděč a PG 500. Ve střední části strojovny se nachází motor K 6 S 310 DR s trakčním dynamem TD 802, pomocné pohony a kkmpresor K 2 lok 1. Blok chladičů spolu s třemi ventilátory je uložen v prostoru před zadní kabinou. Vzduchotlaková brzda systému DAKO je jednookruhová. Přenos tažných sil zajišťují dva hlavní čepy spuštěné do příčníků podvozlů, rám je na podvozcích uložen prostřednictvím osmi závěsek.
ČSD převzalo 230 strojů T 478.1 s parními generátory PG 500, z nichž většina je v provozu dodnes. Krátce po dodání ČSD dosadily u devíti strojů T 478.2 místo balastu PG 500 a lokomotivy přeznačily na T 478.1. Především v průběhu devadesátých let bylo mnoho lokomotiv řady 751 v různém rozsahu modernizováno, od dosazení elektronických regulátorů až po elektrické vytápění vlaku (749). Celkem 34 strojů 751 u ČD bylo přestavěno na řadu 749, u většího počtu lokomotiv je provedena náhrada původních závěsek pryžokovovými lamelami. Po ukončení přestaveb na řadu 749 jsou zbývající stroje řady 751 používány především v nákladní dopravě. Zbývajících 19 strojů 752 u ČD bylo proto koncem roku 1995 přeznačeno na řadu 751 přičtením hodnoty 300 k původnímu inventárnímu číslu.
Technické údaje:
výrobce: ČKD
rok výroby: 1964 - 1976
výkon: 1103 kW
max. rychlost: 100 km/h
hmotnost: 95 t
751 239 v depu Kralupy 11.8.07
Použité zkratky:
ČSD - Československé státní dráhy
ČD - České dráhy
ČKD - Českomoravská Kolben - Daněk